Resultaat 11 - 20 (van 22)

• Taalhuis Gouda heeft de kwaliteit op orde Bekijk details

17 oktober 2023

Taalhuis Gouda heeft op 16 oktober 2023 een officieel kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Hiermee voldoet het Taalhuis aan belangrijke kwaliteitsnormen.

• Campagne 'Ik wil leren' Bekijk details

9 september 2023

Moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen is niet aan iemand te zien van de buitenkant. Het is een onzichtbaar probleem dat grote gevolgen heeft op iemands leven. Ruim 2,5 miljoen mensen in Nederland hebben hier moeite mee. Terwijl ze juist zelfstandig willen meedoen in de samenleving. Denk aan alleen durven reizen, begrijpen van je medicatievoorschriften, grip krijgen op je geldzaken of je eigen (klein)kinderen voorlezen.

• Verslag bijeenkomst straatbiebs Bekijk details

31 mei 2023

De bibliotheek Gouda nodigde (toekomstige) straatbiebeigenaren uit voor een bijeenkomst op 24 mei in de Chocoladefabriek. Aan deze uitnodiging gaven ruim twintig mensen gehoor.

• Lezen, lezen, lezen: de enige manier om taal te ontwikkelen Bekijk details

23 mei 2023

Het is het stokpaardje van Peter de Vetten, docent Nederlands op de Goudse locatie van Yuverta: “Om taal te ontwikkelen, moet je lezen, lezen, lezen. Voor veel jongeren zijn boeken letterlijk ver weg, omdat ze ze niet thuis hebben en omdat ze nooit in de bibliotheek komen. Door samen te werken met de bibliotheek Gouda zorgen we dat er boeken op school zijn, binnen handbereik dus.”

• World Press Photo Exhibition in Gouda Bekijk details

23 april 2023

De internationale fototentoonstelling World Press Photo komt in het najaar van 2023 naar Gouda en is drie weken lang te zien in de Chocoladefabriek. De tentoonstelling laat de winnaars van de jaarlijkse fotowedstrijd zien, met werk dat het afgelopen jaar het meeste bijdroeg aan de visuele journalistiek. World Press Photo Exhibition Gouda is te bezoeken van zaterdag 25 november tot en met zondag 17 december 2023.

• Informatiepunt Digitale Zorg in het ziekenhuis Bekijk details

20 februari 2023

Steeds meer mensen vinden het moeilijk om hun weg te vinden in de digitale omgeving van het ziekenhuis, de dokter en de apotheek. Het Taalhuis helpt.

• 'Oorlog dichterbij'-koffers voor het onderwijs Bekijk details

2 april 2022

Het project 'Oorlog dichterbij in Midden-Holland' brengt persoonlijke en lokale oorlogsverhalen letterlijk dichterbij. Dat gebeurt in de vorm van koffers die basisscholen kunnen lenen. De koffer staat symbool voor weggaan, thuiskomen en herinneringen en is gevuld met boeken, documenten, foto's én voorwerpen die te maken hebben met oorlog en bevrijding.

• Techniekakkoord Gouda ondertekend Bekijk details

15 oktober 2021

Verschillende partijen ondertekenden op 14 oktober 2021 het Techniekakkoord, waarmee ze aangeven zich sterk te maken voor techniekonderwijs.

• Gouda als hét voorbeeld van een geletterde, inclusieve en florerende gemeenschap Bekijk details

6 september 2021

Op 6 september werd in de Chocoladefabriek de officiële aftrap gegeven voor het nieuwe Taalakkoord Gouda 2021-2024 én is het fysieke Taalhuis geopend in aanwezigheid van de wethouders Thierry van Vugt en Corine Dijkstra. De bibliotheek Gouda heeft in de Chocoladefabriek een Taalhuis ingericht. Hier kan iedereen terecht voor informatie over taallessen, cursussen, taalcafés, themabijeenkomsten, leeskringen en cursussen over het leren werken met computers en internet.

• Vrienden van de bibliotheek Gouda Bekijk details

19 november 2020

Twee weken geleden belde de Voedselbank ons. Of er wellicht nog cadeaulidmaatschappen te vergeven waren? Die zouden namelijk zeer welkom zijn. En ja, gelukkig konden we via de Voedselbank opnieuw 15 lidmaatschappen weggeven. In totaal zijn het er tot nu toe 35. Zou het niet fantastisch zijn als we daar met zijn allen 50 exemplaren van konden maken? Een extra steuntje of attentie voor mensen in financiële nood.

Paginanavigatie